Frank Meijer ontvangt SOS-Restauratieprijs 2016

03-09-2016

Afgelopen vrijdag is aan Frank Meijer de Restauratieprijs 2016 van de Stichting Oud Sassenheim uitgereikt. De oud-Sassenheimse ondernemer kreeg de prijs uit handen van de voorzitter van de SOS, Alfred Pop, voor diens inspanningen het beeldbepalende winkelpand ’H.J. Uphoff’ (1907) aan Hoofdstraat 179 in de oude staat te herstellen.

Thans is in het pand Melman Lingerie gevestigd. De stichting wil met de prijs publiekelijk waardering uitspreken aan eigenaren die ‘Sassem’s erfgoed een warm hart toedragen. Wethouder Bas Brekelmans richtte zich ook met lovende woorden tot de heer Meijer en de stichting. Hij kondigde aan dat gemeente Teylingen de komende maanden het monumentenbeleid onder de loep gaat nemen.

Oud-dorpsdichter Irma Ooijevaar roerde de aanwezigen met een indrukwekkend, mooi gedicht, waarin het heden met de tijd van weleer van Hendrikus Johannes Uphoff op poëtische wijze werd verwoord. De Restauratieprijs 2016 bestaat uit een oorkonde en een muurschildje van de Stichting Oud Sassenheim.

Het Uphoff-pand is opgenomen in de looproute door Sassenheim van Open Monumentendag op zaterdag 10 september.

Gedicht van Irma Ooijevaar, oud-dorpsdochter van Teylingen, voorgedragen tijdens de uitreiking van de Oud Sassenheim Restauratieprijs 2016 op 3 september 2016 bij Melman Lingerie in het pand H.J. Uphoff, gebouwd in 1907.

Hendrikus Johannes

Denk alles even weg. Vergeet
dit wandkleed van satijn en kant,
de strikjes, roosjes, bloemmotieven,
de behulpzame verkoopsters.

Sluit je ogen. Ruik de motorolie,
bandenrubber, mannenzweet.
Voel de gloed van smidsvuur
en van jongensdromen.

Ontmoet de knaap die verder keek
dan bollenvelden. Die luchtkastelen
binnenhaalde aan zijn vliegertouw
en ze optrok uit stenen en cement.

Die eigenhandig de nieuwe tijd
de Hoofdstraat binnenstuurde,
vlak langs het stoomtramspoor.
H.J. Uphoff, telefoon 428.

Hier tikt de belle époque
je op de schouder. Kijk even om,
herken de branie en het fris elan.
Vertel eens, krijg je oogcontact?

Irma Ooijevaar

v.l.n.r. Frank Meijer en Alfred Pop