SOS houdt Open Huis op zaterdag 25 november in nieuw onderkomen De Coy

19-11-2017

Op zaterdag 25 november zal de eerste expositie te zien zijn van Stichting Oud Sassenheim in haar nieuwe onderkomen De Coy. De tentoonstelling is gewijd aan de lagere scholen in Sassenheim. Met dit thema wordt voortgebouwd op het succesvolle Klasgenotenfestival van Open Monumentendag 2017.

Naast vele klassenfoto’s is er veel oud lesmateriaal uitgestald. Oude schoolattributen als kaarten,  telramen en een schoolbank en schoolbord uit vervlogen tijden ontbreken niet. Zelfs de Doos van Pandora (plaatjes voor de zgn. zaakvakken) is er terug te vinden. De tentoonstelling zal enkele maanden blijven staan en wordt vrijdag 24 november, tijdens de officiële opening van De Coy,  opengesteld door twee SOS-donateurs op leeftijd, t.w. mevrouw Oudshoorn en de heer Hoogervorst.

De SOS gaat volgend jaar basisscholen in Sassenheim benaderen om met leerlingen langs te komen. SOS-voorzitter Alfred Pop: “Eindelijk kunnen we nu eens laten zien wat we allemaal in huis hebben. Leerlingen van nu groeien op met digiborden en hebben geen idee wat een kroontjespen is en hoe het er vroeger op school aan toeging. De vele attributen en klassenfoto’s zijn ook leuk voor de oudere Sassemer”.

Het nieuwe onderkomen van de SOS zal a.s. vrijdag officieel geopend worden door wethouder Van Velzen. De stichting heeft het pand in april overgedragen gekregen van de gemeente Teylingen. Nadien heeft een groot aantal vrijwilligers meegeholpen het pand te verbouwen en te renoveren. “Deze lui zijn goud waard geweest”, aldus Pop. “Zonder hen waren we nooit zo ver gekomen”. Thans telt het gebouw, naast archiefruimten en een computerruimte, een zaal voor inloopbijeenkomsten en een zaal voor tentoonstellingen. De Coy is vernoemd naar een vroeger in de buurt gelegen eendenkooi.

A.s. zaterdag is er van 10.30 tot 17.00 uur Open Huis voor donateurs en overige belangstellenden. De tentoonstelling Basisscholen van Sassenheim kan dan ook bezocht worden. De toegang is gratis. Iedereen is welkom. De Coy is gelegen aan Kagerdreef 72 te Sassenheim.

Expositie De Coy Basisscholen van Sassenheim