Open Monumentendag 2017 Sassenheim

28-08-2017

Met zekerheid kan nu al gesteld worden dat het Klasgenotenfestival, dat de SOS in een drietal oude basisscholen organiseert tijdens Open Monumentendag, een succes gaat worden. Dit zegt de coördinator van het festival Cor Wagemakers. “Het gaat nu als een speer. Aanvankelijk gingen we uit van 100 deelnemers, maar nu zitten we al op 130 aanmeldingen van oud-klasgenoten. Vandaag, 25 augustus,  kregen we er weer 13 bij. Alle aanmeldingen staan op de SOS-site en dat zorgt voor een kettingreactie. Voordat het 9 september is, zal dat aantal naar verwachting nog fors toenemen”. Wagemakers hoopt uiteindelijk op 250 aanmeldingen, mede gelet op de vele Facebookreacties van oud-leerlingen die zich nog niet hebben aangemeld via de SOS-site.

Organisatie hoopt op mooi weer

Burgers

Zaterdag 9 september is het Open Monumentendag. In Sassenheim wordt hierop weer enthousiast ingespeeld door de SOS. Op zaterdag 2 september zullen dorpsomroepers van toneelvereniging Pankras de Sassenheimse bevolking oproepen mee te doen.
Het landelijk thema is “Boeren, burgers en buitenlui”. Aan het thema burgers wordt invulling gegeven door reünies te organiseren voor oud-leerlingen van basisscholen (zie kader).

Ruim 130 personen hebben zich al opgegeven via de website van de Stichting Oud Sassenheim.

De reünies zijn in drie oude basisscholen van 10.30 tot 16.30 uur. Voor oud-leerlingen van het katholieke onderwijs is de Annakapel open, voor leerlingen van openbaar onderwijs en het christelijk onderwijs zijn respectievelijk de Kastanjehof en de Kompasschool open. Oude schoolattributen en veel klassenfoto’s zullen er worden geëxposeerd. Voormalige schoolhoofden zullen de oud-leerlingen ontvangen. Het project heeft landelijk aandacht getrokken van de Nationale Open Monumentendagorganisatie.

Boeren

Een tweetal boerderijen is opengesteld voor het publiek van 10.30 tot 16.30 uur. In de Annahoeve zullen om 11.00 en 13.00 uur demonstraties kaasmaken worden gegeven. Op de boerenhofstede De Rynhof zal de Sassenheimse journaliste Ingrid Langeveld om 13.30 en 15.00 uur vertellen over het boerenleven.

Buitenlui

De tuin van het Oude Koningshuys zal te bezichtigen zijn om 11.30 en 13.00 uur. Daar zal de Sassenheimse historica Brigitte Rink de rondleiding verzorgen. Het park van Huis ter Leede zal door de eigenaar worden opengesteld om 14.00 en 15.30 uur. De ruïne van Teylingen is doorlopend open. Voor kinderen worden daar spelen georganiseerd.

Overige monumenten ook open

Van 10.30 tot 16.30 uur staan ook de deuren open van het Sikkens Experience Center, De Molen van Speelman en van de drie dorpskerken.

Voor meer informatie en voor de exacte locaties kunt u terecht op de website van de Stichting Oud Sassenheim:
www.stichtingoudsassenheim.nl. Op de locaties zullen folders liggen. Evenals vorig jaar is er weer een fotowedstrijd verbonden aan de Open Monumentendag. Er is een prijs voor de meest ludieke en de meest serieuze foto.

OpenMonumentendag2016Sassenheim

Programma OMD: Flyer 2017 Downloaden