SOS Restauratieprijs 2017 naar Van Pallandtlaan 24

20-08-2017

De fraai opgeknapte en gerestaureerde villa aan de Van Pallandtlaan 24 is door Stichting Oud Sassenheim de Restauratieprijs 2017 toegekend. De prijs is in 2012 ingesteld om meer aandacht en bewustzijn te creëren voor beeldbepalende panden en het karakteristieke dorpsbeeld van Sassenheim. De villa is een parel voor de omgeving en vormt samen met de fraaie tuin een prachtig ensemble.

Het pand is in 1951 ontworpen door architect J. van Bleijswijk Sombeek (1904-1980) en bevat kenmerken van de Nieuwe Zakelijkheid. Vertikaal en horizontaal is de villa in harmonie. Het pand heeft een riant souterrain met een dienstopgang en een buitenentree. De eerste bewoner – Hendrik (Hennie) Doornbosch - was een bollenkweker, die de villa ook voor representatieve doeleinden gebruikte.

De Restauratieprijs 2017, bestaat uit een oorkonde en een muurschildje. Donderdag 31 augustus worden deze uitgereikt aan mevrouw Bloemendaal, eigenaresse van het pand, in aanwezigheid van wethouder Bas Brekelmans van Teylingen. Oud-gemeentedichter Irma Ooijevaar zal op poëtische wijze de uitreiking opvrolijken.

Onlangs is het pand door de SOS voorgedragen om op de lijst van beeldbepalende panden geplaatst te worden. Het pand is geen gemeentelijk monument.

De stichting wil met de uitreiking van de prijs publiekelijk haar waardering kenbaar maken voor het restaureren en onderhouden van beeldbepalende panden. De Restauratieprijs wordt voor de vijfde maal uitgereikt. Eerder ging de prijs naar de eigenaren van het Uphoffpand, het Oude Postkantoor, makelaarskantoor Heemborgh en Villa Nancy.

Restauratieprijs2017

Van Pallandtlaan 24