Het doek valt voor Sassenheimse villa

22-02-2017

Door Roy Hazenoot
Leidsch Dagblad

Het doek valt voor Villa Rusthoff, het kenmerkende vrijstaande huis aan de Hoofdstraat in Sassenheim. Eigenaar H&B Bouw heeft een sloopvergunning aangevraagd en is voornemens volgend jaar een appartementcomplex neer te zetten tussen Park Rusthoff en de winkelstraat.

In het te bouwen pand komen acht appartementen, een brasserie op de begane grond en een terras aan de zijde van het park. "In de geest van het landhuis van de familie Charbon dat voor Villa Rusthoff op deze plek stond", legt Harry Bakker, directeur van het bouwbedrijf, uit.

In samenwerking met Architectenbureau Van Egmond uit Noordwijk heeft hij een schetsontwerp van het gebouw gemaakt. "Het is nog niet definitief. We zijn in gesprek met de Teylingen Ondernemers Vereniging, parkbeheerders en Stichting Oud Sassenheim. Als bijvoorbeeld de parkbeheerders het terras liever anders willen, dan kunnen wij dat aanpassen."

Een van de gesprekspartners, voorzitter Alfred Pop van de Stichting Oud Sassenheim (SOS), is niet te spreken over het huidige plan. "Het is afschuwelijk en moet van tafel." Pop bestrijdt dat het appartementencomplex iets wegheeft van het landhuis van de familie Charbon. "Het is een gewoon modern bouwwerk."

Oorspronkelijk was SOS tegen de geplande sloop van de villa, maar aangezien het historisch gebouw geen monument is en de sloop daardoor niet is tegen te houden, wil hij ervoor zorgen dat het nieuwe gebouw past in het straatbeeld. De voorzitter heeft daarom, zoals hij het zegt, de druk op de bouwer opgevoerd.

Afgelopen donderdag hebben H&B Bouw en SOS gesproken over twee scenario's. Allereerst wil Pop inspraak hebben op het ontwerp van het nieuwe gebouw. Als dat niet gebeurt, dan treedt scenario twee in werking: actie voeren tegen de sloop van de villa en tegen de bouwer.

Dat houdt volgens de SOS-voorzitter een 'volksoproep' via sociale media in. Pop denkt aan een enquête en andere inspraakacties waar Sassenheimers hun ongenoegen kunnen uiten. "De actiebereidheid is hoog", stelt hij.

Directeur Bakker van het bouwbedrijf vindt dat er sprake is van een 'hetze'. Hij meent dat er ruimte wordt geboden aan SOS en andere partijen om mee te denken. Bakker hoopt dat dat uiteindelijk leidt tot een breed gedragen plan.

Villa Rusthoff 2017

villa Rusthoff