SOS wil karakteristiek landhuis op locatie villa Rusthoff

19-02-2017

Stichting Oud Sassenheim vreest dat de laatste dagen zijn geteld voor villa Rusthoff aan de Hoofdstraat in Sassenheim. De villa grenst pal aan park Rusthoff. De huidige eigenaar, H&B Bouw, heeft bij de gemeente een sloopmelding ingediend. Het beeldbepalende pand staat niet op de gemeentelijke monumentenlijst.

Alfred Pop, voorzitter van Oud Sassenheim is teleurgesteld. “Het monumentenbeleid in Teylingen is aan revisie toe. Er staan te veel beeldbepalende panden te verpauperen en wat met villa Rusthoff gebeurt begrijpt niemand in Sassenheim. Het pand is nog in goede staat en dan gaat er zo maar de beuk in, omdat de eigenaar iets anders voor ogen heeft. De sloopmelding kan ambtelijk worden afgewerkt. Bezwaar aantekenen heeft geen zin, want de sloopmelding staat niet open voor bezwaar. Kortom, we staan met de rug tegen de muur!”

Stichting Oud Sassenheim praat al enige tijd met de projectontwikkelaar. Deze is niet van plan de sloopaanvraag in te trekken. Wel is hij bereid de sloop uit te stellen, als de stichting afziet van verder actievoeren. De stichting krijgt dan gelegenheid mee te praten over de invulling van de locatie. De SOS wil hierop alleen ingaan, als de huidige schets van tafel gaat. Deze is volgens de SOS niet passend voor de schitterende historische locatie naast het park. De schets gaat uit van een appartementencomplex met een horecavoorziening, waarvan het terras in park Rusthoff is gesitueerd.

De SOS kan zich niet voorstellen dat de gemeente akkoord gaat met een aantasting van het park voor particuliere doeleinden. Dan komt Sassenheim, evenals een aantal jaren geleden, weer in opstand, verzekert Alfred Pop, die het voorts onbegrijpelijk vindt dat de gemeente een sloopvergunning verleent zonder te weten wat er voor in de plaats komt. De SOS wil dat die zaken aan elkaar gekoppeld worden. Straks zitten we – vanwege allerlei procedures – jarenlang met een leeg gat midden in het dorp. Daar weten ze in Noordwijk alles van, aldus de SOS-voorzitter.

Stichting Oud Sassenheim vindt het de hoogste tijd dat de politiek zich niet langer verschuilt achter regels en nu moed toont door beeldbepalende panden als villa Rusthoff te beschermen. Als de huidige schets voor nieuwbouw van tafel gaat en plaats maakt voor een karakteristiek pand dat gelijkenis vertoont met de oorspronkelijke villa Rusthoff van de familie Charbon, zou dat een aanwinst zijn voor Sassenheim. De Stichting Oud Sassenheim wil hierover graag verder praten met H&B Bouw, alvorens tot een “volksoproep” via social media over te gaan. De actiebereidheid is hoog en de SOS voelt zich gesterkt door veel steunbetuigingen. Van park Rusthoff moet de ontwikkelaar al helemaal afblijven.

Villa Rusthoff 2017

villa Rusthoff