SOS inloopbijeenkomsten

01-02-2017

Krantenartikel van 18-01-2017:

"We zitten te springen om stoelen en tafels", zegt voorzitter Alfred Pop lachend. De Stichting Oud Sassenheim (SOS) heeft eindelijk een eigen historisch huis. Drie jaar is de stichting bezig geweest om deze mijlpaal te realiseren. De gemeente werkte gelukkig mee. Voor 1 euro werd een voormalig peuterspeelzaal op Kagerdreef 72 overgenomen. Een heel mooi gebaar van de gemeente vindt hij. Maar Pop wil nu zo snel mogelijk aan de slag.

"We krijgen twee grote ruimten. Een voor presentaties, lezingen en vergaderingen. De andere wordt voor exposities. Dat is voor SOS de grote winst van deze deal met wethouder Kees van Velzen" zo zegt de voorzitter. De Peuterspeelzaal moet wel gerenoveerd worden. "Drie kindertoiletjes zijn niet handig voor onze leden". Maar de architect is al bezig, verzekert Pop. Daarna wordt een aannemer gezocht en kan er begonnen worden met de verbouwing. De stichting moet zelf de opknapbeurt, verhuizing en de exploitatie van het gebouw bekostigen. Pop ziet echter geen financiële problemen. De verbouwing gaat ongeveer vijftigduizend euro kosten, schat hij. Daar zijn voldoende middelen voor. Naast de donaties van de ruim 900 donateurs heeft de stichting ook een groot legaat gekregen.

Als alles opgeknapt is, moeten de archieven en collecties verhuisd worden. Die liggen in de Molen van Speelman en in de Witte Kerk (Julianakerk). De verhuizing van deze cultuurhistorisch collecties zal de nodige voeten in de aarde hebben. "De gemiddelde leeftijd van de leden is geen 20 tot 25 jaar", lacht Alfred Pop. Hij heeft daarom extra handjes nodig, maar is optimistisch en heeft er alle vertrouwen in dat het goed komt.

Daarna ligt het complete archief en allerlei "Snuisterijen" op een centrale plek. De stichting wil met het materiaal tentoonstellingen maken voor de leden en inwoners van Sassenheim en omgeving. "We kunnen daar veel meer doen", zegt Pop opgetogen. "Dat geeft een boost. De leden vinden dat prachtig". Nu is het afwachten tot ze de sleutel overhandigd krijgen. Maar Sassenheim leeft al mee.  "Ik kreeg spontaan van een mevrouw al een tafel met stoelen aangeboden. Fantastisch natuurlijk. "Maar Pop zoekt daarnaast nog wel ongeveer 50 stoelen en wat tafels voor de zaal waar bijeenkomsten gaan plaats vinden. Vitrinekasten zijn overigens ook van harte welkom”.

Kagerdreef 72